Om de ervaring op onze website zo magisch mogelijk te maken voor je, gebruiken we cookies. Deze worden ingezet voor digitale veiligheid en om je producten te tonen die aansluiten bij jouw interesses.
Wat betekenen al die symbolen en begrippen op de kaarten precies, hoe win je nou eigenlijk en wat moet je weten voor je eerste potje Altered? Antwoorden op al die vragen en meer vind je op deze pagina.
Beide spelers hebben hun eigen (starter) deck bestaande uit 1 Hero en 39 andere kaarten.
Altered wordt gespeeld over meerdere rondes. Deze rondes noemen we een Day of Dag. Elke dag bestaat uit vijf stappen. Morning, Noon, Afternoon, Dusk en Night. Voor de eerste ronde pakken beide spelers hun starthand van zes kaarten. Hieruit kiezen ze beide drie kaarten om als Mana Orbs in hun Mana Zone te leggen. Deze kaarten worden gebruikt om de andere kaarten uit je hand te kunnen spelen. Kaarten kunnen niet uit de Mana Zone worden gehaald. Een Mana Orb die rechtop ligt is Ready, draai de kaart 90 graden zijwaarts om te laten zien als deze Exhausted, oftewel gebruikt is die beurt.
Optioneel: activeer kaarten met "At Noon triggers".
Startend met de beginspeler krijgen de spelers nu omstebeurt de kans om eeen kaart te spelen. Hierbij is het belangrijk dat zodra de ene speler een kaart speelt direct daarna de andere speler zijn beurt aanneemt. Zo gaan de spelers door tot de volgende stap (Dusk).
Voordat je een kaart speelt kan je zoveel Quick Actions nemen als je kan of wilt nemen. Er zijn twee soorten Quick Actions. Exhaust abilities van Hero en Permanent kaarten waarbij je de kaart moet Exhausten om deze te gebruiken. Support abilities kunnen alleen gebruikt worden als de kaart in je Reserve ligt. Discard de kaart uit je Reserve om de ability te gebruiken. Denk eraan: Quick Actions tellen niet als het spelen van het kaart en hiermee eindigt je beurt dus niet.
Om een kaart te spelen Exhaust je zoveel Mana Orbs als de kost van de kaart. Speel je een Character? Kies dan in welke Expedition de kaart gespeeld wordt. Speel je een kaart uit de Reserve: (zie "De Reserve"). Speel je een Spell of Landmark: (zie "Andere kaarttypes").
Wanneer je geen kaart meer kan (of wil) spelen moet de speler passen. Als je gepast hebt kun je acties meer uitvoeren. De andere speler blijft beurten nemen todat deze ook past. Wanneer beide spelers gepast hebben wordt er verder gegaan met de volgende stap: Dusk.
Tijdens deze stap vergelijken de spelers de statistieken van hun Characters om te bepalen welke Expedition markers vooruit geschoven mogen worden en welke niet. Begin met één van de Expeditions (Hero of Companion) en doe het volgende:
Doe vervolgens hetzelfde voor de andere Expedition (Hero of Companion).
Alle Characters in je Expeditions gaan naar de Reserve. Als de Characters Fleeting zijn dan gaan ze in plaats daarvan naar de Discard (zie De Reserve).
Als je drie of meer kaarten in je Reserve hebt moet je er twee kiezen om te houden en de rest weggooien. Doe hetzelfde met je Landmarks (zie Andere kaarttypes). Hierna ga je door naar de nieuwe ronde en begin je met de Morning fase.
De eerste speler die zijn Hero en Companion bij elkaar weet je krijgen in dezelfde Region wint het spel.
Mochten beide spelers tijdens dezelfde Dusk fase hun Hero en Companion bij elkaar brengen, dan wordt er gekeken of één van de Expedition markers verder is gegaan dan nodig. Als dat niet het geval is wordt er een extra dag (ronde) in de arena gespeeld. Beide spelers spelen een normale ronde. De statistieken van beide expeditions worden bij elkaar opgeteld en wie minstens twee van de drie weet te winnen, wint het spel. In het onwaarschijnlijke geval dat het nog steeds gelijk is wordt er een nieuwe dag in de arena gestart tot er een winnaar is.
De Reserve is een zone van kaarten die eigenlijk dient als een tweede hand met kaarten, maar dan open in plaats van gesloten.
Kaarten in de Reserve kunnen tijdens je beurt gespeeld worden net als kaarten uit je hand, maar
Fleeting betekent: Als een kaart met Fleeting naar de Reserve zou gaan gaat hij in plaats daarvan naar de aflegstapel (discard).
Kaarten in de Reserve zijn niet "controlled". Dat betekent dat abilities niet van toepassing zijn en de kaarten alleen het doel kunnen zijn van een ability die specifiek de Reserve noemt. Bijvoorbeeld een kaart die zegt "Discard target Character" kan niet een Character in de Reserve discarden, maar een kaart die zegt "Discard target card in a Reserve" kan dat wel.
Als je een spell speelt voer je eerst alle effecten van de kaart uit. Daarna gaat de kaart direct naar je Reserve. Speel je een spell uit je Reserve dan krijgt de spell fleeting en discard je hem meteen na het uitvoeren van de effecten. Spells die vanzichzelf fleeting hebben, gaan direct na het spelen naar de discard.
Als je een Landmark speelt leg je hem direct in je Landmark zone. Daar blijft de kaart de rest van het spel, behalve als een kaart specifiek zegt dat het een permanent weghaalt, of wanneer je meer dan twee landmarks hebt gespeeld.
Token kaarten schud je niet mee in je deck en kunnen enkel in het spel gelegd worden door andere kaarten. Wanneer een token de Expedition zone verlaat wordt hij volledig uit het spel verwijderd.
Elk Altered TCG deck bestaat uit 40 kaarten van één faction. Één kaart is je Hero en aanvoerder van het deck. Je begint het spel altijd met je Hero in het spel. De overige 39 kaarten moeten aan de volgende regels voldoen. Je mag geen enkele kaart meer dan drie keer in je deck doen, ongeacht de rarity van die kaart. Je mag maximaal drie Unique en vijftien Rare kaarten spelen. Je kunt dus niet drie commons en drie rares met dezelfde naam in je deck doen.
Naast standaard één tegen één wordt er ook gewerkt aan een manier om draft en multiplayer te spelen. Hier zal later meer over bekend worden gemaakt.
Mocht er meer informatie bekend worden gemaakt dan zal deze pagina aangepast worden. Bekijk ook onze andere pagina's over Altered TCG voor meer informatie.